Svärd

 

Påsken närmar sig, en viktig högtid för mig som kristen. Oavsett vad vi tror om Jesus så är han en historisk person enligt andra källor än Bibeln. Han levde och dog som 33-åring på ett kors i påsktid.

Jag som mamma har funderat på Jesu mor, Maria. Under jobbiga omständigheter födde hon sin son och därför firar vi jul. Enligt den judiska traditionen gick föräldrarna till templet med sina förstfödda för att helga dem till Gud. Så gjorde även Maria och Josef. När de kom dit fanns det två personer som hade ett budskap till de unga föräldrarna. Orden som var till Maria har fastnat hos mig. Så här står det i Luk 2:34-35 : “Detta barn skall bli till fall eller upprättelse för många i Israel, och till ett tecken som väcker strid- ja, också genom din egen själ skall det gå ett svärd- för att mångas innersta tankar skall komma i dagen.”

…Också genom din egen själ skall det gå ett svärd…..

Vilken träffande beskrivning på vad som väntade Maria många år senare. Hur obeskrivligt ont i själen det måste ha gjort att se sin son plågas av andra, svettas blod i ångest, lida och dö. Vilket unikt svärd och obeskrivlig smärta hennes erfarenheter bär.

När vi knyter an till andra personer och speciellt våra barn kan vi bli omslutna med massa kärlek. När den kärleken rent fysiskt går förlorad kostar det på oerhört.

Idag skriver jag för dig som fått ett svärd genom själen. Jag jämför ogärna sorger då varje sorg är unik, men jag skulle kunna sträcka mig till att säga den som förlorat ett barn har slagit av ett alldeles speciellt svärd genom själen. Jag är ledsen för din skull och orden blir så små och bleka och jag kan på inga sätt förstå djupet i din smärta trots att jag bär på många egna förluster. Ingen enda kan i djupaste menig förstå en annan person men vi kan anan sorgedjupet. En sorg av detta slag försvinner inte, den får man lära sig att hantera och leva med. En varm famn skulle jag vilja ge dig i det svåra.

Som troende kristen är berättelsen  om Jesus inte slut med korsfästelsen som i musikalen “Jesus Christ Superstar”, den fortsätter till påskdagen där Jesus har uppstått och Gud på detta sätt har besegrat döden. Och det vi kan göra för att få del av det är att tro på Jesus, enkelt förklarat.

Jag tror på en himmel och ett liv efter detta i ljus och värme just därför att Jesus uppstod, det är det som gör hela skillnaden. Det står i Bibeln att det inte finns någon sorg och inga tårar i himmelen. Det ger mig en framtidstro, jag som varit i sorg så länge av olika anledningar och som gråtit så många tårar då svärd på svärd gått igenom min själ.

Jag läste en gång orden på en begravningskrans från en pappa till sin son: “Återseende glädje väntar”. Vilka ord! Det tar på intet sätt bort smärtan idag men det inger hopp om att en dag åter igen få hålla sitt barns händer och omfamna det i kärlek och glädje. Det vill jag också tro.

Kommentera

*


nio × 3 =